Tým Darfin
18. 2. 2020
Na různých trzích se vyskytuje různé množství prodejců. Podle množství těchto prodejců je možné rozdělit trhy do tří kategorií, kde každý má svá specifika. Pro spotřebitele, zajímajícího se o cenu, je klíčová informace, že výše ceny, jakou zaplatí za poptávané zboží nebo službu, je často nepřímo úměrná počtu prodávajících subjektů na trhu.
Představte si situaci, kdy věc nebo službu, kterou potřebujete, nabízí jediný prodávající. V takovém případě budete závislí na jeho rozhodnutí, jakou cenu nastaví. Prodávající ví, že pokud danou věc nebo službu nekoupíte u něj, jinde ji neseženete. Cena bude proto velmi vysoká. Situace, kdy na trhu je jediný prodávající se nazývá monopol a je pro spotřebitele nejméně výhodná. Příkladem je například ČEZ nebo do nedávna (před vstupem ostatních dopravců) České dráhy. Nad nevýhodnosti monopolu, jste tak třeba mohli přemýšlet například v přeplněném kupé rychlíku, který vás ráno příjemně překvapil, zpozdil se totiž jen o půl hodiny.
Druhým typem trhu je oligopol. Ten se vyznačuje tím, že na trhu působí malé množství velkých firem, které si zdánlivě konkurují, ale ve skutečnosti se moc neohrožují a existuje velká pravděpodobnost, že spolu tyto firmy spolupracují a uměle zvyšují ceny. Jako nejlepší příklad slouží poskytování telekomunikačních služeb trojicí velkých operátorů v ČR, kdy její nevýhodnost si můžete připomínat každý měsíc u splátky za mobilní telefon.
Posledním typem, tím pro spotřebitele nejvýhodnějším, je situace, kdy se na trhu nachází velké množství prodávajících, čím více, tím pro spotřebitele lépe. Samotná existence velkého množství prodávajících, ale sama o sobě nestačí. Pro vytvoření nejnižší ceny je nezbytné, aby se tito prodávající potkali ve stejný čas a na stejném místě. Tato situace nastává velmi ojediněle a to při obchodování na burzách nebo aukcích. Tento typ trhu přinášíme díky Darfinu i do oblasti hypoték. Velké množství poradců a přes ně prodávajících bank se v našem aukčním systému spojuje s několika dalšími důležitými faktory:
1) konkurenční prostředí– úvěroví specialisté si mezi sebou konkurují svými schopnostmi a možnostmi vyjednat co nejlepší podmínky
2) volný přístup- jsme otevření všem férovým úvěrovým specialistům s registrací od České národní banky
3) definovaná pravidla– kritéria pro výběr nejlepší nabídky jsou jasné a veřejně známé
4) anonymita poptávky– zajistí nezaujatý a nezávislý proces výběru
5) dvoukolový systém– zvyšuje tlak na úvěrové specialisty a tím zlepšuje klientům podmínky
„Neočekáváme, že svůj oběd dostaneme z dobré vůle řezníka, pivovarníka či pekaře, nýbrž v důsledku toho, že všichni jmenovaní sledují vlastní zájem.“
Tuto větu napsal již v roce 1776 ve své knize Bohatství národů zakladatel ekonomie Adam Smith a měl pravdu. Pochopil, že úspěšná mezilidská kooperace nemůže existovat jen na základě solidarity a altruismu, ale právě na základě konkurence a sledování vlastního zájmu, které je usměrňováno neviditelnou rukou trhu. Toto poznání je platné pořád. Proč? Vychází totiž z upřímného zhodnocení lidské povahy, jako převážně sobecké, hledící hlavně na svůj prospěch a svoje zájmy. V Darfinu jsme si těchto lidských vlastností dobře vědomi. To znamená, že se nespoléháme, že banky a bankovní poradci se z dobré vůle zbaví svých zisků a provizí, ale vytváříme na ně tlak pomocí konkurenčního boje. Pokud nepřijdou ve stanovený čas s nejlepšími podmínkami, možnost obchodovat s Vámi získá někdo jiný.
Ozveme se vám a vyřešíme vaše požadavky.
Telefon: +420 775 908 881
Volejte po – pá mezi 9:00 a 18:00.
E-mail: info@darfin.cz
Pište nám kdykoliv, odpovíme co nejrychleji.